Thursday, July 21, 2011

                                                        adek-mama-aq-



                                                               adek2 yg tercinta


                                                            misha n nina@ gondot


                                                                 misha 5 thun ( market tinggi ni)




                                                          nina 4thun misha 5thun



                                                                  aq n twin aq..

Saturday, March 19, 2011

JaSa sEoRaNg iBu

Allah bagi kita ibu,untuk melahirkan kita
setelah lahir,makanan pertama kita adalah susu ibu...
ibulah yang pertama memeluk kita...
kita membesar di hadapan matanya...
ibulah orang pertama yang rasa sangat gembira bila melihat perkembangan kita
bila kita pertama kali mengukir senyuman...
bila pertama kali kita boleh duduk tanpa di bantu
bila pertama kali kita merangkak..
bila pertama kali kita bertatih untuk berjalan..
bila pertama kali kita menyebut...mama,mak,ibu,ummi...
bila pertama kali kita dapat menulis..
bila pertama kali kita dapat membaca...
bila pertama kali kita dapat 100% dalam peperiksaan...

semua itu membuatkan ibu sangat gembira...

masa kita bayi,ibu terpaksa bangun di waktu pagi semasa semua orang enak di buai mimpi..
hanya kerana kita menangis kelaparan
hanya kerana kita tidak selesa kerana lampin yang basah..
kerana kita sakit perut...
kerana kita mengada minta dibelai...

ibu terpaksa bersabar apabila kita menangis tidak berhenti-henti...
ibu mendukung kita sampai tangannya kebas..
tapi ibu tidak kisah..
kata nya....tak apa..semua kerana anak kesayangannya...

apabila umur kita 7 tahun,barulah kita boleh mendaftar memori kita kepada memori jangka panjang...

selama 7 tahun,kita tak pernah ingat apa yang ibu dah buat untuk kita

padahal dalam waktu 7 tahun itu lah...waktu kita paling di tatang oleh ibu bagaikan minyak yang penuh...

sebelum usia 7 tahun,kita bagaikan orang cacat yang tidak mampu untuk melakukan apa2 tanpa bantuan ibu....

jika tiada ibu...mungkin..kita tidak akan jadi seperti sekarang ini...

bila pertama kali mengenal alam persekolahan, ibulah orang paling sibuk..

bangun 6 pagi semata2 tidak mahu anaknya pergi ke sekolah tanpa bersarapan...

walaupun berat untuk bangun se awal itu,ibu tidak berkira..

baginya segala harus cukup untuk anak2 nya...

selepas bersarapan,ibu akan ke pasar untuk membeli segala bahan untuk menyediakan makan tengah hari....

sekali lagi ibu akan memasak....ibu akan pastikan setiap kali anaknya pulang dari sekolah,anaknya akan dapat makanan yang enak untuk menghilangkan kelaparan...

apabila kita menghadapi peperiksaan, ibulah yang paling sibuk memastikan makanan seimbang untuk kesihatan kita..tidak lupa solat hajat setiap malam berdoa agar kita mendapat keputusan yang cemerlang...

apabila kita mempunya masalah...ibulah orang yang tidak tidur 2 malam untuk memikirkan penyelesaian yang terbaik untuk masalah kita..

katanya....biarlah dia tidak tidur..asalkan anaknya tidak dibelenggu masalah berat...

apabila kita mendapat tawaran masuk ke universiti..ibulah yang paling sibuk menguruskan bekalan ke sana....baik dari wang...kelengkapan....pakaian...tidak lupa pelbagai perencah dan rempah ratus untuk bekalan makanan yang cukup untuk kita..sekali lagi..ibu tidak mahu kita mati kelaparan apabila berada di universiti nanti....kalau boleh dia sendiri yang ingin memasak untuk kita di sana..tapi apakan daya...anaknya belajar nun jauh di luar negara...

apabila kita pulang bercuti di kampung,sebut aje nak makan apa..pastinya ibu akan memasakkan untuk kita....sekali lagi,dia mahu anaknya menjadi orang yang paling gembira..

apabila kita mempunyai masalah kewangan,ibulah orang pertama yang akan meminjam wang hanya utk menyediakan wang untuk kita....(walaupun,dia selalu cakap....jangan lah risau tentang wang)...padahal dia berhutang untuk kita..

apabila kita nak kawin..ibulah orang yang paling beriya..segalanya dia nak buat..daripada hantaran..pelamin....bunga telur....baju pengantin...make up....makanan....urusan majlis..sehingga dia sanggup berhabis ribuan ringgit hanya untuk menyediakan bilik pengantin yang paling indah untuk anaknya..

ibu....begitu banyak jasamu terhadap ku...aku bersyukur kerana mempunyai seorang ibu ...
setiap ibu adalah ibu yang terbaik di dunia..

anakmu ini jugak pasti akan menjadi ibu suatu hari nanti....pada masa itu, anakmu ini pasti akan merasai segala apa yang ibu rasai...

TERIMA KASIH IBU ATAS SEGALANYA....

aku berdoa kepada Allah..agar dia memasukkanmu ke dalam syurganya...

aku sendiri pasti akan menyediakan sebuah syurga yang paling indah buatmu di dunia ini.....insyaAllah.....

Sunday, February 27, 2011

Jangan Cuber lewat-lewatkan solat!!!

Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan sembahyang kita yea...
Jika berpuasa amalan kita direct terus padaNya. Tapi jika
bersembahyang ada posmen pula untuk hantar amalan kita padaNya

Kisahnya....-.Setiap kita ada malaikat. Malaikat yang hantar amalan
sembahyang kita pada Ilahi. untuk sampaikan amalan kita dia melalui
tol-tol di setiap lapisan langit dimana setiap penjaga tol, kroni
malaikat juga. Jika sembahyang di awal waktu, tolnya "free". Sekatan
tol tiada. Tiada "jem".
Malaikat terus sampaikan amalan pada Allah untuk dinilaikan. Tapi jika
sembahyang di akhir waktu, tol free juga, tapi sekatannya
MasyaAllah..-.

Di langit pertama, penjaga tol marahkan posmen kita, kenapa lewat
poskan amalan kita. Merayu-rayu malaikat posmen kita minta diberi
laluan tetapi penjaga langit pertama tidak heran. Dicampakkan amalan
lewat sembahyang tadi ke bumi. Maka jatuh berderai, dikutip semula
oleh malaikat posmen
kita. Satu persatu dikutip sambil terus merayu untuk kelapisan langit ke-dua.

Dilangit kedua, samalah juga, membebel la malaikat kerana lewat hantar
amalan. Merayu lagi kawan kita tetapi tak dipedulikannya lalu
dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi. Jatuh berderai lagi,
dikutip satu persatu amalan kita. Dirayu lagi untuk diserahkan amalan
kita pada Tuhan.

Dilangit ketiga, La, kena basuh lagi malaikat posmen kita. Kenapa
lewat hantar amalan tersebut. Tiada kompromi, terus dibaling amalan
kita. Jatuh berderai amalan kita. Tak ade nilai dan tiada lagi dikutip
dan dirayu lagi. Maka tak sampailah amalan kita kepada Allah.
Seolah-olah kita tak sembahyang juga. Maka bersedialah kita menerima
pembalasannya.

Tak didunia, diakhirat, hilang duit, hati risau, tender ditolak, ujian
bertimpa-timpa.

Issh. Tak berbaloi rasanya kita buat amalan tapi tak sampai. Dahlah tu
takde nilai, kena azab lagi nanti.

Ya Allah, ampunkan kami kerana lalai. Sesungguhnya Engkau Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang. Jadikan hati kami suka sembahyang di
awal waktu. Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan; biarlah kami
gawat di dunia agar kami tidak gawat lagi dihari akhirat kelak.

Amin.

Kepada yg selalu solat zohor hampir dengan waktu asar tu ... emel nie
sesuai utk direnungi ....
__________________
sabar itu iman..duit bukan kawan..dunia hanya pinjaman..mati tak berteman.. 





AZAN

Wednesday, February 23, 2011

PeMiMpIn yAnG bAiK

1. Jadilah teladan bagi anak buah. Hal ini bukan berarti kita harus sempurna dulu akhlaqnya, tapi paling tidak harus konsisten antara apa yang kita ucapkan dengan tindakan kita di hadapan anak buah. Misalnya, kita mengatakan bahwa rapat akan dimulai pukul 8.00, maka kita harus konsisten memulai rapat pada jam 8.00 tersebut.
2. Rajinlah memberikan “setoran” kebaikan kepada anak buah. Mulai dari hal yang kecil, seperti memulai berjabat tangan, memulia tersenyum dan menyapa lebih dahulu. Sampai yang ‘berat’ seperti menolong anak buah yang kesulitan. Lakukan secara rutin “setoran” tersebut walau kecil daripada hanya sesekali walaupun besar. Ini sesuai dengan hadits Nabi, “Sesungguhnya Allah lebih mencintai amal yang rutin walau sedikit” (HR. Muslim).
3. Miliki kompetensi yang dibutuhkan oleh organisasi Anda. Tunjukan kompetensi itu di depan anak buah Anda agar mereka tahu bahwa mereka dipimpin oleh orang yang ahli di bidangnya, sehingga mereka segan kepada Anda.
4. Jangan pernah bosan untuk berkomunikasi dengan anak buah. Jelaskan visi dan kemauan Anda kepada anak buah secara berulang-ulang. Kalau bisa dengan metode yang berbeda-beda agar mereka tidak bosan dengan penjelasan Anda. Pemimpin yang baik tidak boleh pendiam. Ia harus mau dan sabar menjelaskan keinginannya kepada anak buah secara berualang-ulang.
5. Jaga penampilan Anda “sedikit” di atas mereka. Jika anak buah Anda pakai kaos, Anda pakai kemeja. Jika mereka berinfaq 1000 rupiah, Anda berinfaq lebih dari itu. Yang penting, penampilan (secara fisik) harus lebih rapi dan bersih dari anak buah. Coba Anda lihat Soekarna yang gagah dan rapi. Begitu pun Nabi Muhammad saw.
Semoga dengan lima cara ini, Anda dapat menjadi pemimpin yang baik dan disegani oleh anak buah Anda. Tentang cara membangun kembali kepercayaan, sama saja dengan lima cara tersebut.
Selamat memimpin !







dengar sini


Tuesday, January 25, 2011

nikmat dari NYA

nikmat yang cukup indah
Cuba lihat pd titik pd kalimah ALLAH selama 10 saat dan alihkan
pandangan pd dinding kosong.. lihatlah keajaibannya. ...subhanallah..
rasa sgt KAGUM dgn ilusi mata kurniaanNya ini..

cita-cita atau cinta

cita-cita atau cinta
Sekali kaki melangkah bermakna bekas-bekas masa yang sudah dilalui tidak munkiin dijejak kembali. Sedetik masa berlalu, sedetik pula usia maju. Setiap yang tiba melalui detik-detik masakan nyata dan passti diterima. Andainya kaca yang tiba, kacalah rupanya, tak munkin lagi diganti dengan masa, sekalipun darah terburai dari mata dek tangisan.


Ayuh kawan! Kuburkan sahaja bencana yang menimpa. Kerana segala-galanya sudah menjadi abu-abu sejarah, ditiup bayu berterbanganlah ia. Sedangkan kajayaan esok masih menyintai kita. Hadapilah hari esok dengan dada yang lapang, penuh harapan cemerlang. Anggaplah kegagalan yang tiba sebagai percubaan. Dan percubaan penentu kejayaan. Manakala menderita dalan percubaan adalah suatu perjuangan yang tidak membuahkan kejayaan yang diidam-idamkan.

Ingatlah, betapa hidup ini bukan setenang air dikolam, bukan secetek air ditasik, tapi bak air dilautan. Dilanda taufan bergelombanglah ia. Hidup ini sepenuhnya dirangkum masa. Dan perjalanan masih aneh pula. Hari ini kita ketawa, esok hari kita akan menangis kerananya.
Segala laku dan langkah yang kita kerjakan bukanlah penyambung hayat. Tapi sebagai rantai yang merantai bagi satu-satu kehidupan. Putus satu cederalah semua, malahan mungkin merobohkan istana harapan yang dimimpikan. Oleh itu awasilah dalam menggunakan masa. Jangan tertawan dek sinar mentari petang, jangan terpikat dek kumbang yang terbang, usah terpesona dek bunga kembang ditaman. Kerana ia takkan kemana. Hari ini hilang pergi, besok harinya datang menjadi ganti. Roboh istana cinta bukanlah kecewa dan hampa. Tapi runtuh bangunan cita-cita rosaklah kehidupan bahagia yang diidam-idamkan. Tersinggung rasa dek cinta hanya sementara. Tapi hampa jiwa dek cita-cita bermakna selama-lamanya kecewa.

Dari itu wahai kawan, biarlah istana cinta musnah buat seketika, akan kita bina dihari muka. Pantaskan kaki mengejar cita-cita, kerana cita-cita cepat dilari masa. Dan bila masa pergi ia tak bisa menoleh lagi. Usaha adalah penentuan dan takdir adalah suratan.

Wednesday, January 19, 2011

BeRiNgAtLaH...

ni adalah benar... sila baca
sehingga habis... dan tlg
sebarkan kepada seberapa byk
org Islam yg boleh...
Assalamualaikum
Warahmatullahi Wabarakatuh
ini adalah surat wasiat dari
penjaga makam
Nabi Muhammad SAW iaitu
Sheikh Ahmad
Maeine (Saudi Arabia).
pada suatu malam ketika
membaca Al-Quran di
makam Rasulullah SAW.
selepas membaca lalu
hamba tertidur, dalam tidur
hamba bermimpi
didatangi Rasulullah SAW lalu
bersabda kepada
hamba, dalam 60 000 orang
yang meninggal
dunia di zaman ini tiada seorang
pun yang
matinya dalam keadaan
beriman.
(a)isteri tidak mendengar kata
suami.
(b)orang kaya tidak lagi
bertimbang rasa.
(c)orang tidak lagi berzakat dan
tidak membuat
kebajikan.
Oleh itu wahai Sheikh Ahmad,
hendaklah kamu
menyedarkan kepada orang
Islam ini supaya
membuat kebajikan, kerana hari
penghabisan(Qiamat) akan tiba
di mana
bintang akan terbit dari langit,
sesudah itu
matahari akan turun di atas
kepala.
PESANAN HAMBA INI
(a) berselawat - untuk junjungan
Nabi kita
Muhammad SAW.
(b) bertaubatlah - dengan segera
sementara
Pintu Taubat masih terbuka.
(c) Bersembahyanglah
(d) berzakat - jangan
ditinggalkan.
(e) Menunaikan Fardhu haji - bila
berkemampuan.
(f) Jangan menderhaka kepada
kedua ibu
bapa.

Wednesday, January 12, 2011

PeMbAkAr sEmAnGaT

Tak pernah sesaat daku meragui
apa yang telah daku temui
selama ini, 
Tak pernah sesaat aku menyesali
apa yang telah daku nikmati
apa ku alami, 
Selagi hayat di kandung badan

KORUS
Takkan ku menyerah kalah walau mimpi ku musnah
Harapan ku hancur sayap ku patah
Kan ku pancarkan cahaya 
Seperti pelita ke serata dunia yang gelap gelita
Sehingga hembusan nafas yang terakhir

Tak pernah sesaat daku mencurigai
apa yang telah aku kecapi
setakat ini, 
Tiba saatnya aku tangisi pada yang pergi takkan kembali
kembali lagi
Selagi hayat dikandung badan

ULANG KORUS
Takkan ku menyerah kalah walau mimpi ku musnah
Harapan ku hancur sayap ku patah
Kan ku pancarkan cahaya 
Seperti pelita ke serata dunia yang gelap gelita




* bagi aku..lagu ni dpat memberi smgt jikala ssorg sdg mngalmi tekanan... xpn ptah semngat.. pe pn terjadi... kite kne trus kn hidup... KITE GAGAL..XBERMAKNA KITE KALAH.. KITE KALAH JIKALAU KITE PATAH SEMANGAT...  "Takkan ku menyerah kalah walau mimpi ku musnah
Harapan ku hancur sayap ku patah
Kan ku pancarkan cahaya " FFUUHH!! smgt!!

Monday, January 10, 2011

Ciri-ciri Pelajar Cemerlang


OPTIMISTIK
Pelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan. Keyakinan ini akan memberi suntikan semangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!'
JANGAN BERSIKAP PESIMISTIK
Pelajar cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan dan mengalah sebelum mula berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri. Jangan meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidak mencuba maka kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cuba belum tahu.
KESEDARAN MEMIKUL TANGGUNGJAWAB
Pelajar yang cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada masa akan datang. Maruah keluarga, masyarakat dan negara pada masa akan datang bergantung pada generasi remaja masa kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang sedar hakikat ini. Pelajar yang menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusaha lebih gigih agar matlamat tersebut tercapai.
TUMPUAN SEPENUH HATI
Pelajar yang cemerlang memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru di kelas. Sikap main-main sambil belajar adalah sikap pelajar yang kurang berjaya. Pelajar yang suka bermain-main dalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal menjadi orang yang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa kelak. Malah lebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidak terpelajar seperti mereka sendiri.
MULAKAN DARI AWAL
Pelajar yang cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan yang sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajar yang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini termasuklah mengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta nasihat guru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi. Jangan jadi 'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.
SENTIASA BERSEDIA
Pelajar yang cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya). Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup dan mampu menghadapi peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah anda andainya peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!' Kalau anda peminat 'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'
LENGKAPKAN PERALATAN
Pelajar yang cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas, dan sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencapai kejayaan. Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkan pembelajaran dan mungkin memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin basuh tangan selepas makan tetapi tiada air. Tidakkah anda rasa 'bengang'?
TEPATI WAKTU BELAJAR
Pelajar yang cemerlang menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.
DAPATKAN BANTUAN GURU
Pelajar yang cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.
BERI PANDANGAN MEMBINA
Pelajar yang cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.
BERBINCANG DENGAN RAKAN
Pelajar yang cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.
TUBUHKAN KUMPULAN SYUDY
Pelajar yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yang akhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dan gigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.
LAKUKAN PEPERIKSAAN KENDIRI
Pelajar yang cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya. Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar. Melakukan peperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahu tentang 'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.
SEDIAKAN JADUAL WAKTU
Pelajar yang cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.
SERTAI CERAMAH MOTIVASI
Pelajar yang cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.
MAKANAN SEIMBANG
Pelajar yang cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.
MALU BERTANYA SESAT JALAN
Pelajar yang cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripada pelajar-pelajar yang telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah berjaya itu sebagai model atau contoh pelajar cemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapi peperiksaan. Pengalaman mereka yang telah berjaya itu sungguh berharga untuk pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan.
SEMBAHYANG
Pelajar yang cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama.
DOA
Pelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.
TAWAKKAL
Pelajar yang cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.

Sunday, January 9, 2011

yAnG JaNgAn...










Nasihat Jangan 


Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita. 

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita. 

Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan. 

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan. 

Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat). 

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan. 

Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan. 

Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan. 

Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa. 

Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya. 

Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa. 

Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah. 

Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia. 

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula. 

Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita. 

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa. 

Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita. 

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH. 

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya. 

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. 

ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya

JANGAN